Wij merken dat er vele mythes zijn rondom e-mailmarketing. Sommigen zijn waar, sommigen niet en voor sommige geldt dat deze wat genuanceerder liggen. We merkten dat deze mythes leven onder onze klanten. Soms worden ze gesteld als vraag, en soms als overtuiging in een gesprek. Om te voorkomen dat jij onbedoeld genoegen neemt met minder door een valse mythe, delen wij hier de 7 belangrijkste als het gaat om het optimaliseren van jouw nieuwsbrief.

Zijn deze e-mailmarketing mythes waar of niet?

  1. Uitschrijvers zijn erg
    Niet waar
    Laten we deze mythe de wereld uit helpen: het aantal uitschrijvers of het uitschrijfpercentage heeft geen invloed op je verzendreputatie en je deliverability. Uitschrijvers kunnen juist goed zijn, omdat je uiteindelijk alleen mensen op je lijst hebt die WEL jouw mailing willen ontvangen. Deze abonnees zijn actiever en zorgen ook voor meer opens en kliks en dat is weer goed voor de deliverability. Een schone, actuele, en betrokken mailinglijst is essentieel voor succesvolle e-mail marketing. Door te focussen op mensen die wel willen, behaal je meer succes. Mensen die niet willen en op dat moment geen actuele behoefte hebben, moeten zich gemakkelijk kunnen uitschrijven. Maak de uitschrijfknop duidelijk zichtbaar en het proces makkelijk te doorlopen. Het laatste dat je wilt is een gefrustreerde abonnee die op de spambutton klikt.
  2. Veel nieuwsbrieven versturen is niet goed
    Niet waar
    Het gaat er niet om hoeveel nieuwsbrieven je stuurt, het gaat om de kwaliteit en waarde van wat je stuurt. Als jij een content beest bent die elke dag een monsterlijk goede nieuwsbrief kan versturen, dan is dat niet te veel. Het wordt wél te veel als je elke dag nieuwsbrieven stuurt met inhoud die de lezer niet interesseert of irriteert.
  3. Het onderwerp heeft de grootste invloed op het openen van een nieuwsbrief
    Niet waar
    Deze zag je niet aankomen: jouw verzendnaam (dus de naam van de afzender) heeft meer invloed op de openingsratio dan de onderwerpregel. E-mail marketing draait om het beheren van relaties. Voordat een ontvanger jouw e-mail opent, kijkt hij eerst wie de afzender is. Hoe goed kent hij deze? Heeft deze verzender eerder interessante nieuwsbrieven verstuurd? Vertrouwen ligt hier aan de basis. Pas als aan deze criteria is voldaan, dan zal hij ook verder kijken of het onderwerp aansprekend genoeg is om de nieuwsbrief te openen.
  4. Email Service provider is verantwoordelijk voor de deliverability
    Niet waar
    Hoewel de email marketing software leverancier de infrastructuur en de verzending beheert, zijn deliverability problemen het gevolg van jouw eigen e-mailmarketingproces, en dan met name de kwaliteit van de database. Een Email Service Provider (ESP) zoals Mailmore kan adviseren, maar de interactie tussen jou en jouw lezer bepaalt voor een deel de verzendreputatie bij Internet Service Providers als Hotmail en Gmail. Laat jij als verzender goede signalen zien, dan verbeter je hiermee jouw verzendreputatie en direct je deliverability. Goede signalen zijn:
    – goede openinsgsratio
    – goede klikratio
    – weinig (hard)bounces
    – weinig spamklachten
    Kortom: de kwaliteit van je database bepaalt de verzendreputatie van jouw domein en hiermee de mate waarin de e-mail wordt afgeleverd in de inbox van je lezer.
  5. Social media is beter dan nieuwsbrieven versturen
    Niet waar
    Als we zeggen dat iets “beter” is, dan hebben we het over effectiviteit. En welke van de twee effectiever is, valt niet eenduidig te zeggen. Er zitten aan beide voor- en nadelen. In grove lijnen zou je kunnen stellen dat nieuwsbrieven voor meer conversie zorgen en social media voor meer merkbeleving. Voor de meeste bedrijven zullen beiden onderdeel zijn van hun marketing, maar voor webshops voert de nieuwsbrief toch echt de boventoon als het gaat om omzet uit klanten.
  6. Kortere onderwerpregels zijn beter
    Waar
    Hoewel de meeste marketeers korte onderwerpen aanhouden (21-50 karakters), is het geen regel dat onderwerpen kort moeten zijn. Wel wordt 40 – 50 karakters vaak gezien als ideaal, mede omdat apparaten zoals telefoons simpelweg niet de ruimte bieden voor langere onderwerpregels. Hier geldt: ken je lezers. Openen zij veelal op mobiele apparaten, houdt je onderwerp dan kort (35 – 40 karakters). Kantekening: een korte onderwerpregel betekent ook dat het onderwerp minder duidelijk is voor de ontvanger en dus zijn effectiviteit verliest. Ons advies: concentreer je op de boodschap! Probeer deze deze zo effectief als mogelijk te communiceren om jouw doel te bereiken. Dat is belangrijker dan het aantal karakters. Goed om te weten is dat de onderwerpregel niet de grootste impact heeft op de openingsratio. Dat is namelijk de afzendernaam.
  7. Er is een universeel ideaal verzendmoment
    Niet waar
    In deze mythe wordt meestal gesproken over dinsdag en donderdag. Als je kijkt naar de Nationale E-mail Benchmark van DDMA worden dan ook de meeste e-mails verzonden. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat ze dan ook het meest gelezen worden. Het ideale verzendmoment hangt van uiteenlopende factoren af, en is voor ieder bedrijf of ondernemer anders. In een notendop is het ideale verzendmoment voor jouw nieuwsbrief de uitkomst van een aantal beslissingen. Het is een samenspel van variabelen die overigens dynamisch van aard kunnen zijn. Het ideale verzendmoment kan dus ook wisselend zijn per nieuwsbrief. Deze mythe is echter zo hardnekkig dat je hier de komende nieuwsbrief meer over kan verwachten. We helpen je op weg om het ideale verzendmoment vast te stellen.
Categorieën: Mailmore

1 reactie

Wat is de beste tijd en dag om een nieuwsbrief te verzenden? – Mailmore · 7 april 2020 op 13:36

[…] je de mythes hebt gevolgd, weet je dat er niet zoiets bestaat als één beste verzendmoment voor […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *